Jazda motocyklem ma doskonały wpływ na psychikę człowieka – do takich wniosków doszli amerykańscy naukowcy przeprowadzający badania sfinansowane przez Harleya-Davidsona. Już 20 minut jazdy zmniejsza stres o 20 proc., jednocześnie działając na organizm jak filiżanka kawy. Aby sama jazda działała w ten sposób, potrzebujemy odpowiedniej maszyny. Jak wybrać motocykl który pomoże obniżyć wydzielanie kortyzolu i nie będzie zagrażał naszemu bezpieczeństwu na drodze?

Pierwszy motor. Co musimy sprawdzić?

Przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego modelu należy sprawdzić wybrany jednoślad. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie opinii motocyklistów na forach internetowych. Motocykl to nie rower. Nie sztuką jest posiadanie w garażu pojazdu, którym nie możemy poruszać się z łatwością, ryzykując przy tym nie tylko własnym bezpieczeństwem. Technika jazdy na motocyklu wyrabia się z czasem, a ostrożny dobór odpowiedniego jednośladu jest sposobem na ochronę własnego zdrowia.

Do wyboru mamy:

  • turystyki,
  • cruisery,
  • choppery,
  • off-road (np. crossy),
  • naked-bike.

Specjaliści doradzają, aby na sam początek wybrać typ uniwersalny, czyli naked. Maksymalna pojemność silnika dla początkującego motocyklisty to 600 cm3. Pojazd może mieć moc maksymalnie 70-80 km. Dlaczego właśnie taki? Ponieważ są to maszyny najłatwiejsze w prowadzeniu, zwrotne, pozwalają na zachowanie swobodnej pozycji. Ten motocykl pozwoli na niezbyt szybką, ale dynamiczną jazdę nawet z pasażerem.

Próbna jazda motocyklem jest jednym z najważniejszych elementów przed zakupieniem danego modelu. Szczególnie jeśli zamierzamy kupić pojazd używany. Przed przystąpieniem do jazdy warto dokładnie obejrzeć wybrany motocykl. Sprawdzanie należy rozpocząć od dokładnego obejrzenia wszystkich rys i zadrapań. Jeżeli rysa ciągnie się przez cały motocykl nie wierzmy, że powodem jej powstania była niegroźna wywrotka na parkingu. Jazda uszkodzoną maszyną może się okazać bardzo niebezpieczna, dlatego w tej sytuacji powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na elementy występujące po stronie wystąpienia takiej wady. Dobrym pomysłem jest wsparcie zaufanego mechanika podczas kupowania pierwszego motocykla.

Jak kupić motor? Pamiętajmy o formalnościach

Niezależnie od tego, czy motocykl został kupiony w salonie, czy od prywatnego sprzedawcy, transakcję musi określać umowa. Dane w niej zawarte powinny zawierać wszystkie informacje na temat przedmiotu kupna. Dokument należy sporządzić w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Zapisana na umowie cena motocykla powinna być zgodna ze stanem faktycznym – od tej kwoty należy odprowadzić dodatkowo podatek.

Drugim ważnym dokumentem, który musimy otrzymać podczas kupna motocykla jest karta pojazdu. Nowe maszyny dostają taką kartę od importera i jest ona przekazywana każdemu kolejnemu właścicielowi. Karta pojazdu zawiera informacje o jego historii. Jeśli właściciel motocykla twierdzi, że ją zgubił, z reguły odradza się takiego zakupu. Wyrobienie wtórnika zabierze mnóstwo czasu. Może się również okazać, że motocykl posiada współwłaścicieli lub został zajęty przez komornika.

Kupno motocykla droższego niż 1 tys. zł oznacza konieczność opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2 proc. wartości zakupu. Podatek może opłacić zarówno osoba sprzedająca, jak i kupująca pojazd, choć zwyczajowo robi to nabywca. Na opłacenie podatku mamy 14 dni od daty zawarcia umowy. Aby dokonać opłaty, należy wypełnić druk PCC-3.

Rejestracja i ubezpieczenie motocykla

Aby móc legalnie wyjechać nowo zakupionym motocyklem na ulicę, musimy go zarejestrować. Aby to zrobić, należy udać się do wydziału komunikacji w naszym miejscu zamieszkania. Do rejestracji auta potrzebujemy kilku dokumentów:

  • umowy kupno-sprzedaży lub faktury,
  • karty pojazdu,
  • zaświadczenia z urzędu skarbowego (w przypadku auta używanego),
  • dotychczasowego dowodu rejestracyjnego,
  • potwierdzenia ubezpieczenia OC.

Koszt rejestracji motocykla w zależności od miejsca może kosztować od 81 zł do 121,5 zł. Po dokonaniu opłaty, otrzymamy tymczasowy dowód rejestracyjny. Stały dowód uzyskamy dopiero po 2-4 tygodniach.

Jeśli używany motocykl posiada jeszcze ważną polisę OC, mamy obowiązek zatelefonowania do ubezpieczyciela i poinformowania go o zmianie właściciela. Młodzi kierowcy muszą się liczyć z tym, że ubezpieczyciel przeanalizuje sytuację nowego właściciela. Istnieje możliwość zmiany stawki ubezpieczenia i obowiązkowej dopłaty. W przypadku nowych motocykli pakiet ubezpieczeń OC i AC może być jedną z ofert danego salonu.

Zakup motocykla – jak sfinansować kupno pierwszego jednośladu?

Kupno motocykla to wydatek, który może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kupno drogiego pojazdu może obciążyć budżet, jednak uleganie podejrzanym okazjom również może być niekorzystne finansowo. W zależności od potrzeb możemy skorzystać z kilku różnych sposobów finansowania:

  • kredyt bankowy,
  • pozabankowa pożyczka ratalna,
  • leasing.

Aby otrzymać kredyt bankowy lub leasing powinniśmy spełniać wymagania dotyczące dobrej zdolności kredytowej. Banki i firmy leasingowe biorą pod uwagę również historię w BIK. Jeśli jest kiepska, to dostęp do wyższych kwot kredytu nie będzie taki prosty. Banki i leasingodawcy znacznie chętniej finansują również nowe pojazdy wprost z salonu. Jest to brane pod uwagę głównie ze względu na to, że w momencie spłaty pojazd nie może być starszy niż 8-10 lat.

Jeśli chcemy kupić np. 10-letnią Hondę w dobrym stanie, to dobrym pomysłem może się okazać pożyczka pozabankowa. Firmy z sektora Fintech udzielają pożyczek nawet do 48 miesięcy na dowolny cel. Pożyczki pozabankowe oferowane np. przez Gotowka.org.pl mogą zostać udzielone osobom nawet od 18. roku życia, a tego typu instytucje są o wiele bardziej liberalne w stosunku do swoich klientów.

Przy zakupie pierwszego motocykla pamiętajmy o tym, że sam motor to dopiero początek wydatków. Odpowiedni strój, a także koszty utrzymania motocykla mogą być porównywalne z kosztem utrzymania samochodu. Zarówno sam motocykl, jak i sposób jego finansowania powinien zostać dostosowany do możliwości finansowych początkującego motocyklisty.