W podróży może przydarzyć się wszystko. Nieoczekiwana stłuczka czy awaria silnika na środku leśnej drogi to scenariusz, którego nie da się przewidzieć. Dzięki ubezpieczeniu assistance można zmniejszyć skutki. Jak to działa? Sprawdź w tekście!

Ubezpieczenie Assistance. Czym się charakteryzuje

Assistance to dobrowolne, dodatkowe ubezpieczenie, które ma zapewnić pomoc w razie nagłych sytuacji losowych. Zazwyczaj w przypadku kradzieży samochodu lub wypadku podczas wyjazdu. Jeśli ktoś planuje wycieczkę w czasie kilkudniowego urlopu, warto pomyśleć o odpowiednim ubezpieczeniu – tak samo w przypadku dłuższych wakacji.

Podstawowy pakiet assistance jest zazwyczaj oferowany razem z ubezpieczeniem OC, natomiast jest to bardzo ograniczony pakiet usług (działa głównie w przypadku kolizji drogowych). Jeśli klient zamierza wyjechać w dalszą podróż, prawdopodobnie będzie potrzebował szerszego obszaru usług. Pakiet assistance może ubezpieczyć:

  • samochody osobowe,
  • samochody kempingowe,
  • mikrobusy,
  • samochody ciężarowo-osobowe,
  • samochody ciężarowe do 3,5 tony przyczepy,
  • lekkie przyczepy do 750kg,
  • motocykl,
  • rower.

Cena i warunki ubezpieczenia zależą od kilku czynników. Jednym z najważniejszych jest czas obowiązywania ubezpieczenia. Można je wykupić na okres:

  • 7 dni,
  • 14 dni,
  • 1 miesiąca,
  • 1 roku.

Jeśli ktoś wybiera się w dłuższą podróż, powinien ubezpieczyć się na cały okres od dnia wyjazdu do powrotu do domu. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre ubezpieczenia zaczynają działać wtedy gdy klient znajduje się w wyznaczonej odległości w linii prostej od domu.

Przed wykupieniem polisy należy uważnie przeczytać OWU, by dowiedzieć się w jakich sytuacjach ubezpieczenie może nie zostać wypłacone. Warto też przyjrzeć się ofertom różnych Towarzystw Ubezpieczeniowych. Trzeba poszukać by znaleźć coś, co odpowiada indywidualnym oczekiwaniom.

Ubezpieczenie Assistance pomoże w sytuacjach określonych umową

Każda z usług wchodząca w pakiet ubezpieczeniowy musi być jasno wypisana w OWU – wraz z zasadami, na których ubezpieczenie zostanie przyznane. Tam też można znaleźć informacje o sytuacjach, w których ubezpieczenie nie zadziała. Ochrona może zacząć działać od razu, ale przeważnie w umowach istnieje tzw. okres karencji. Jest to czas, po którym ubezpieczyciel będzie zobowiązany do pomocy.

W pakiet assistance mogą wchodzić różne usługi:

  • naprawa auta na trasie, samochód zastępczy lub bilety na inny transport,
  • holowanie samochodu ubezpieczonego lub poszkodowanego,
  • koszty naprawy samochodu,
  • przewiezienie osoby ubezpieczonej do warsztatu po odbiór samochodu,
  • organizacja parkingu,
  • ekspertyza techniczna,
  • sprowadzenie lub złomowanie samochodu,
  • pomoc w zorganizowaniu noclegu,
  • transport bagażu, przyczepy lub przewóz zwierząt,
  • przewóz opiekuna do miejsca, w którym znajdują się dzieci,
  • dostawa benzyny lub leków,
  • pomoc lekarza, psychologa, prawnika, tłumacza,
  • rehabilitacja.

Trzeba też wiedzieć w jakim czasie klient Towarzystwa Ubezpieczeniowego musi skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem. Ubezpieczenie Assistance jest produktem z którego należy skorzystać od razu po wypadku. Niektóre firmy oczekują kontaktu maksymalnie po 12 godzinach, inne po 3 dniach.

Z badań wynika, że nawet 26 proc. kupujących ubezpieczenie nie zapoznało się wcześniej z ogólnymi warunkami ubezpieczenia. W warunkach ubezpieczenia zawartych jest wiele informacji dotyczących produktu za który płaci konsument.

Ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia pieniędzy z polisy

W tym przypadku także warto sprawdzić co zostało zapisane w umowie. Niektóre ubezpieczenia zaczynają obowiązywać w określonej odległości od domu. Inne obowiązują na innych zasadach w Polsce i za granicą. W niektórych przypadkach ubezpieczyciel może też zostać zwolniony z obowiązku wydania odszkodowania.

Dzieje się tak gdy:

  • samochód nie posiada ważnego przeglądu technicznego,
  • wypadek lub kolizja została spowodowana przez kierowcę pod wpływem alkoholu czy narkotyków oraz jeśli nie posiadał on
  • awaria powstała w wyniku nieprawidłowego użytkowania samochodu – jeśli było zbyt wielu pasażerów lub samochód został przeciążony,
  • auto służyło do odpłatnego przewozu osób albo uczestniczyło w zawodach sportowych,
  • klient poniósł jakieś koszty bez porozumienia z centrum pomocy ubezpieczyciela.

Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie wesprze również w przypadku, gdy awaria powtarza się pomimo wcześniejszej interwencji w tej samej sprawie. Dodatkowo każda z usług związanych z ubezpieczeniem ma określony limit cenowy. Większośc ubezpieczeń określa dokładnie ile kilometrów można holować samochód bezpłatnie – do 500 km w Polsce, do 1000 km na terenie Europy.

Ubezpieczenie assistance. Kiedy jeszcze opłaca się je wykupić

Ubezpieczenie się w razie wypadku drogowego to mądra decyzja dla tych, którzy wyjeżdżają w dłuższą trasę. Jest to zabezpieczenie przed nieoczekiwanymi zdarzeniami. Stanowi doskonałe rozwiązanie na stres przed podróżą.

Jeśli ktoś korzysta z portalu Blablacar, również powinien pamiętać o ubezpieczeniu assistance. Odpowiednio dobrane ubezpieczenie może ochronić nie tylko kierowcę, ale i współpasażerów jadących w tym samym kierunku.

Każdy kto uczestniczył w wypadku drogowym wie, ile może kosztować holowanie czy naprawa auta. Ubezpieczenie może pomóc konsumentom w tańszym i mniej stresującym rozwiązaniu niefortunnej historii. Przezorny zawsze zmniejszy koszty swojej podróży – nawet w kłopotach.